Returinformation
Returinformation
©2024. dangarden

Returer – Ångerrätt – Öppet köp

Utöver den lagstadgade ångerrätten på 14 dagar, enligt distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59), har du rätt att returnera din vara i ytterligare 16 dagar mot en rörlig fraktkostnad om 10 procent av varans köpbelopp. Lägsta returkostnad är 49 kronor. För att uppfylla kraven för öppet köp så ska produkten vara obruten och returneras i originalförpackning och i samma antal kolli som vid ankomst. Observera att du ansvarar för följande vid en retur:

  • Att returen registreras och anmäls enligt våra köpvillkor genom att skicka ett mejl till info@dangarden.se. Ange ordernummer, namn,kontaktuppgifter och vara.
  • Returtransporten och eventuella skador som kan uppkomma.
  • Större försändelser hämtas alltid dagtid emballerade via markplan där du ansvarar för tillgängligheten.

Undantaget från ovanstående är beställningsvaror, d.v.s. varor som framställts efter specifik begäran, eller personliga önskemål och som inte lagerhålls. Samt hygienprodukter, såsom sängar, madrasser och sängtextilier, om förpackningen är bruten. Dessa artiklar anses då förbrukade och går ej att returnera. Beroende på vald betalningsmetod så utbetalas beloppet snarast möjligt, men senast inom 14 dagar från mottagen retur.

Om du har ångrat ditt köp och önskar att makulera ordern så ber vi dig att omgående kontakta vår kundtjänst för att meddela detta. I de fall en order har blivit skickad tillkommer en avgift för ej uthämtad försändelse.

Anmäla en retur

För att anmäla en retur till Dangarden ska du göra enligt följande:

  • Se till att du har allt emballage tillgängligt, inklusive eventuell lastpall.
  • Emballera och fotografera förpackningen och skicka bild tillsammans med ordernummer och returorsak till info@dangarden.se.
  • Invänta ett godkännande från vår returavdelning och upphämtningsinstruktioner från transportör.

I de fall kriterierna ovan inte uppfylls har Dangarden möjlighet att neka en retur, såvida eventuella felaktigheter ej åtgärdas. Fraktkostnader och tilläggstjänster anses vara en förbrukad engångstjänst och återbetalas inte och kan ej nyttjas på nytt.

Anmälan av reklamation eller transportskada

Om du anser att din vara är felaktig, undermålig eller skadad så har du enligt konsumentköplagen (SFS 1990:932) rätt att reklamera produkten. Reklamationsrätten gäller i tre år, där första året gäller som ett garanti-år, varpå Softa Home står som bevisbärare. De nästkommande två åren inträder reklamationsrätten, där du som kund måste kunna styrka att felet är ursprungligt och relaterat till ett fabrikationsfel. Observera att felet måste anmälas inom skälig tid.

För synliga transportskador måste transportören meddelas direkt vid mottagandet med ett tillägg på följesedeln. Övriga transportskador måste anmälas omgående inom 24 timmar till Dangarden via mail eller telefon. Annars kommer inte transportören att godkänna reklamationen, varpå ersättning kommer att utebli. Dokumentera skadan för att underlätta samt påskynda processen. Du bär ansvaret för att syna godset noggrant och påtala eventuella fel, skador eller avvikelser innan du signerar några dokument. Detta är viktigt för din säkerhet, så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt i de fall en eventuell transportskada upptäcks.

Reklamationer som kan klassificeras som normalt slitage kommer ej att godkännas.